Profile and Level of Satisfaction of Patients Attended at the Dentistry Clinic of the Catholic University Center of Quixadá / CE
DOI:
https://doi.org/10.17921/2447-8938.2019v21n1p28-32Resumo
Conhecer a satisfação dos usuários é de fundamental importância para o desenvolvimento de ações e melhorias da qualidade de atendimento da universidade, além de ajudar na formação de profissionais qualificados, que prestam serviço à comunidade. O objetivo desse artigo foi conhecer o perfil social, demográfico, econômico e avaliar o grau de satisfação dos pacientes atendidos pelos alunos de graduação na clínica de odontologia do Centro Universitário Católica de Quixadá, Ceará, no período de fevereiro a abril de 2018. Trata-se de estudo descritivo, populacional, transversal, quantitativo, utilizando um questionário com questões objetivas, apresentando informações sobre variáveis socioeconômicas e a satisfação do paciente, sendo aplicado com 100 pacientes. A média de idade dos participantes foi de 25,9 anos, houve a predominância do sexo feminino com 65% (n=65), a maioria dos participantes eram de Quixadá 88% (n=88), quanto a renda familiar 58% (n=58) dos usuários possuía uma renda de até um salário mínimo. Quanto a satisfação dos atendimentos recebidos pelos alunos 76% (n=76) dos participantes do estudo disseram ser ótimo. Foi possível concluir que a maior parte dos usuários entrevistados da pesquisa demonstraram grande satisfação com relação a qualidade do serviço odontológico prestados pelos alunos na clínica do Centro Universitário católica de Quixadá.
Palavras-chave: Saúde Bucal. Serviços de Saúde. Comportamento do Consumidor.
Abstract
Knowing user satisfaction is of crucial importance for the development of actions and improvements in the quality of care of the university, as well as help in the training of qualified professionals, who provide service to the community. The objective of this article was to know the social, demographic, economic profile and to evaluate the patients’ degree of satisfaction attended by undergraduate students in the dentistry clinic of Quixadá Catholic University Center, Ceará, from February to April 2018. This is a descriptive, population, transversal, quantitative study, using a questionnaire with objective questions, presenting information on socioeconomic variables and patient satisfaction, being applied with 100 patients. The mean age of the participants was 25.9 years, there was a predominance of females with 65% (n = 65), most participants were Quixadá 88% (n = 88), and family income 58% (n = 58) of the users had an income of up to a minimum wage. Regarding the satisfaction of the attendance received by the students, 76% (n = 76) of the study participants said that it was great. It was possible to conclude that the majority of the interviewed users of the study showed great satisfaction regarding the quality of the dental service provided by the students in the clinic of the Quixadá Catholic University Center.
Keywords: Oral Health. Health Services. Consumer’s Behavior.
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