Influence of an Intervention on the Motor Coordination of Children from 5-6 Years

Autores

  • Giovanna Sayuri Ota State University of Campinas, Stricto Sensu Graduate Program in Physical Education, SP, Brazil. http://orcid.org/0000-0002-2558-305X
  • Geovane Silva Ramirez State University of Campinas, Stricto Sensu Graduate Program in Physical Education, SP, Brazil.
  • Hugo Cavalcante Vasques State University of Campinas, Stricto Sensu Graduate Program in Physical Education, SP, Brazil.
  • Ademir de Marco State University of Campinas, Stricto Sensu Graduate Program in Physical Education, SP, Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.17921/2447-8938.2019v21n4p386-9

Resumo

Abstract

In Infant Education the presence of the Physical Education teacher is not legitimized by law yet, however the literature evidences how the motor experiences are important during childhood. The varied interactions and deprivation of experiences have the potential to influence the child’s  development. Thus, the objective of the study was to determine the effects of a pedagogical intervention of Physical Education, on the motor coordination of children from 5-6 years, in a specific elementary school. The participants were two groups: the experimental group (n = 10) and the control group (n = 25). The experimental group performed ten sessions of ludic activities, motor for 60 minutes, once a week, in space destined for body movement. At the beginning and end of the intervention all participants were evaluated by the Körperkoordination Test für Kinder (KTK). The results showed that the experimental group presented significant statistical improvements in the motor coordination when compared to the control group. Thus, the inclusion of the Physical Education teacher in the first stage of Basic Education becomes important, since it can contribute with the offer of diversified motor experiences and the development of young children. Keywords: Motor Activity. Physical Education and Training. Child Development. 

 

Resumo

Na Educação Infantil a presença do professor de Educação Física ainda não é legitimada por lei; porém, a literatura evidência como as vivências motoras são importantes na infância. As variadas interações e as privações de experiências apresentam potencial para influenciar o desenvolvimento da criança. Neste sentido, o objetivo do estudo foi determinar os efeitos de uma intervenção pedagógica da Educação Física sobre a coordenação motora de crianças de 5-6 anos de uma escola específica de Educação Infantil. Os participantes constituíram dois grupos: grupo experimental (n=10) e grupo controle (n=25). O grupo experimental realizou dez sessões de atividades motoras lúdicas, durante 60 minutos, uma vez por semana, em espaço destinado a movimentação corporal. No início e término da intervenção todos os participantes foram avaliados pelo Körperkoordination Test für Kinder (KTK). Os resultados demonstraram que o grupo experimental apresentou avanços significativos estatisticamente na coordenação motora, quando comparado ao grupo controle. Assim, a inclusão do professor de Educação Física, na primeira etapa da Educação Básica se faz importante, pois pode contribuir com o oferecimento de experiências motoras diversificadas e com o desenvolvimento das crianças pequenas.

 

Palavras-chave: Atividade Motora. Educação Física Treinamento. Desenvolvimento Infantil.

Biografia do Autor

Giovanna Sayuri Ota, State University of Campinas, Stricto Sensu Graduate Program in Physical Education, SP, Brazil.

Mestranda em Educação Física, na área da Educação, pela Faculdade Estadual de Campinas (FEF-UNICAMP). Graduada em Educação Física (Licenciatura) pela mesma instituição. Membro do Grupo de Estudos de Educação Física no Desenvolvimento Infantil, no qual desenvolve projetos na Educação Básica relacionados ao Desenvolvimento Infantil.

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Publicado

2019-12-20

Como Citar

1.
Ota GS, Ramirez GS, Vasques HC, de Marco A. Influence of an Intervention on the Motor Coordination of Children from 5-6 Years. J. Health Sci. [Internet]. 20º de dezembro de 2019 [citado 26º de dezembro de 2024];21(4):386-9. Disponível em: https://journalhealthscience.pgsscogna.com.br/JHealthSci/article/view/6607

Edição

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Artigos