Quality of Life of Physical Education Students from a Private Institution in the Western Zone of Rio de Janeiro

Autores

  • Felipe Triani State University of Rio de Janeiro, Graduate Program in Exercise and Sports Science. RJ, Brazil.
  • Leandro de Abreu Villar Gama and Souza College, Institute of Biosciences, Physical Education Course. RJ, Brazil.
  • Marcelo Ferreira da Silva Gama and Souza College, Institute of Biosciences, Physical Education Course. RJ, Brazil.
  • Paulo Sérgio Pimentel Gama and Souza College, Institute of Biosciences, Physical Education Course. RJ, Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.17921/2447-8938.2019v21n3p216-218

Resumo

Abstract
Quality of Life is an indispensable measure to measure the conditions in which people of a certain social group live. Thus, considering that the reality of physical education students of a private institution is to work during the hours that are not in class, that is, they accumulate work and study activities, implying the absence of time to take care of health and, considering also the lack of studies in this line of research is that this research is persented. Thus, the objective of the present study was to know and analyze the level of quality of life of a group of students of physical education in Rio de Janeiro. A total of 100 physical education students between 18 and 28 years of age from the western zone of Rio de Janeiro who answered the questionnaire SF-36 participated. As a result, it was observed 91% level of functional capacity, 74% for the physical and emotional domains, 57% for mental aspects, 52% for vitality, 47% for general health, 24% of pain and 2% regarding social aspects. However, health professionals, due to precarious socioeconomic needs and working conditions, tend to have their own quality of life compromised to the detriment of professional practice.

Keywords: Quality of Life. Physical Exertion. Health Profile.

Resumo
A Qualidade de Vida constitui uma medida indispensável para mensurar as condições em que pessoas de um determinado grupo social vivem. Dessa forma, considerando que a realidade de estudantes de educação física de instituição privada é trabalhar no horário que não estão em aula, ou seja, acumulam as atividades de trabalho e estudo, implicando à ausência de tempo para cuidar da saúde e, considerando ainda a carência de estudos nessa linha de investigação é que essa pesquisa se apresenta. Dessa maneira, o objetivo do presente estudo foi conhecer e analisar o nível de qualidade de vida de um grupo de estudantes de Educação Física do Rio de Janeiro. Participaram 100 estudantes de Educação Física entre 18 e 28 anos da zona oeste do Rio de Janeiro que responderam ao questionário SF-36. Como resultado, percebeu-se um nível de 91% quanto à capacidade funcional, 74% para os domínios aspectos físicos e emocionais, 57% em relação aos aspectos mentais, 52% à vitalidade, 47% ao estado geral de saúde, 24% de dor e 2% no que se refere aos aspectos sociais. Embora profissionais da saúde, devido às necessidades socioeconômicas e condições de trabalho precarizadas, tendem a ter sua própria qualidade de vida comprometida em detrimento da prática profissional.

Palavras-chave: Qualidade de Vida. Esforço Físico. Perfil de Saúde.

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Publicado

2019-09-24

Como Citar

1.
Triani F, Villar L de A, Silva MF da, Pimentel PS. Quality of Life of Physical Education Students from a Private Institution in the Western Zone of Rio de Janeiro. J. Health Sci. [Internet]. 24º de setembro de 2019 [citado 22º de dezembro de 2024];21(3):216-8. Disponível em: https://journalhealthscience.pgsscogna.com.br/JHealthSci/article/view/5943

Edição

Seção

Artigos