Perception on Oral Health and Recommendations for Improvement of Public Service Dental

Autores

  • Suzely Adas Saliba Moimaz São Paulo State University, Graduate Program in Social Preventive Dentistry. SP, Brasil http://orcid.org/0000-0002-4949-529X
  • Carlos Ayach : São Paulo State University. SP, Brasil
  • Léa Lofego Federal University of Paraíba, Stricto Sensu Graduate Program in Physical Education. SP, Brasil http://orcid.org/0000-0003-0083-3216
  • Cléa Adas Saliba Garbin São Paulo State University, Graduate Program in Social Preventive Dentistry. SP, Brasil http://orcid.org/0000-0001-5069-8812
  • Orlando Saliba São Paulo State University, Graduate Program in Social Preventive Dentistry. SP, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.17921/2447-8938.2019v21n1p65-73

Resumo

A participação social é uma importante ferramenta para o aprimoramento do Sistema Único de Saúde (SUS), fortalece a instituição de processos de avaliação do desempenho e contribui para a ampliação do acesso e qualidade dos serviços prestados. O objetivo foi avaliar a percepção dos usuários sobre a saúde bucal e as recomendações para melhoria do serviço público odontológico. Trata-se de um estudo transversal, tipo inquérito, com 390 usuários do SUS. As variáveis analisadas foram: autoavaliação da saúde bucal; avaliação da equipe e do serviço odontológico prestado. Realizou-se análise qualitativa das questões discursivas e teste estatístico de associação Qui-Quadrado ou Teste G, ao nível de significância de 5%. A autoavaliação da saúde bucal foi categorizada em muito boa/boa, regular, ruim/muito ruim e os motivos identificados da classificação foram: presença de doença, cuidado com a saúde, dor, educação em saúde, negligência com a saúde, tempo e medo. Quanto à avaliação da equipe e do serviço foram feitas sugestões para a melhoria, relacionadas à: infraestrutura, acesso, humanização e educação em saúde. Constatou-se associação significativa entre o cuidado com a saúde e a percepção positiva da saúde bucal. A presença de doença, negligência, tempo e medo influenciaram negativamente na autoavaliação. Como recomendações para melhoria do atendimento, 15,4% dos entrevistados apontou a infraestrutura; 8,2% o acesso; 6,9% a humanização e 1% a educação em saúde. Conclui-se que o cuidado com a saúde foi o fator mais relacionado a uma boa saúde bucal. Houve poucas recomendações para o aprimoramento da qualidade e resolutividade do serviço prestado.

 Palavras-chave: Avaliação em Saúde. Autoavaliação. Saúde Bucal.

 


Abstract

 

Social participation is an important tool for the improvement of the Brazilian Unified Health System, strengthens the institution of performance evaluation processes and contributes to the expansion of access and quality of services provided. This study evaluated user’s perceptions on oral health and recommendations for improvement of public dental services. This is a cross-sectional study, type inquiry, with 390 users of the Brazilian Unified Health System. The analyzed variables were self-assessment of oral health, evaluation of the team and the dental service provided. A qualitative analysis of the discursive questions was performed and Chi-square or G-test statistical association test, at a significance level of 5%. The self-assessment of oral health was categorized as very good/good, regular, bad/very bad and the identified reasons for the classification were: presence of disease, health care, pain, health education, negligence in health, time and fear. As for team and service evaluation, suggestions for improvement concerning infrastructure, access, humanization and education in health were made. It was found a significant association between health care and positive perception of oral health. The presence of disease, neglect, time and fear  affected negatively the  self-assessment. The recommendations for service improvement, 15.4% interviewed users pointed to infrastructure; 8.2% access; 6.9% humanization and 1% education in health. It is concluded that healthcare was the most frequent factor associated with good oral health. There were few recommendations for quality improvement and outcome of service provided.

Keywords: Health Evaluation. Self-Assessment. Oral Health.

Biografia do Autor

Suzely Adas Saliba Moimaz, São Paulo State University, Graduate Program in Social Preventive Dentistry. SP, Brasil

Departamento de Odontologia Preventiva e Social

Carlos Ayach, : São Paulo State University. SP, Brasil

Departamento de Odontologia Preventiva e Social

Léa Lofego, Federal University of Paraíba, Stricto Sensu Graduate Program in Physical Education. SP, Brasil

Departamento de Odontologia Preventiva e Social

Cléa Adas Saliba Garbin, São Paulo State University, Graduate Program in Social Preventive Dentistry. SP, Brasil

Departamento de Odontologia Preventiva e Social

Orlando Saliba, São Paulo State University, Graduate Program in Social Preventive Dentistry. SP, Brasil

Departamento de Odontologia Preventiva e Social

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Publicado

2019-03-30

Como Citar

1.
Moimaz SAS, Ayach C, Lofego L, Garbin CAS, Saliba O. Perception on Oral Health and Recommendations for Improvement of Public Service Dental. J. Health Sci. [Internet]. 30º de março de 2019 [citado 27º de dezembro de 2024];21(1):65-73. Disponível em: https://journalhealthscience.pgsscogna.com.br/JHealthSci/article/view/6461

Edição

Seção

Artigos